Archief 2006

World Finals Portugal 11 - 19 November

Zaterdag 18 november:
Vandaag was de finale. Maar voor de finale hadden we de pre-finale.

Pas drie minuten voordat we ons moesten opstellen maakten we de keus tussen regen of slicks. Terwijl we waren opgesteld (op slicks) begon het te regenen. De race begon en er waren maar 4 rijders op regenbanden. Mijn start was goed ik lag al snel 6e, maar daarna ging het alleen maar bergafwaarts en uiteindelijk finishte ik als 19e. Dit was natuurlijk een zeer matig resultaat. Ik moest de finale dus als 19e starten en het was eigenlijk alles of niets. Mijn start was redelijk ik pakte 2 plekken. Maar mijn eerste volle ronde was wel erg goed ik kwam namelijk al als 12e door na het eerste rondje.

Het inhalen ging erg makkelijk en ongeveer 8 rondes voor het einde van de wedstrijd al 4e. Ik liep 3 tiende per rondje in op de jongen die 3e lag. En het rondje voordat ik hem zou gaan inhalen (4 rondes voor het einde) werd ik ingehaald door DaniŽl Schellnegger. Hij was gewoon sneller als mij en ik kon hem niet meer terug pakken. Uiteindelijk finishte ik 4e 1,4 secondes achter Schellnegger. Ik ben dus 4e van de Wereld geŽindigd en dat vanaf een 19e plek.

Vrijdag 17 november:
Vandaag was er nog 1 serie over en een second chance heat voor de mensen die niet rechtstreeks geplaatst waren. Ik moest weer vijftiende starten en ik moest weer op mijn gevoel de start doen, omdat het regende. Deze keer ging het alleen wel wat beter dan de vorige keer in de regen. Ik wist bij de start al wat plekken te pakken en het inhalen ging redelijk goed. Ik wist uiteindelijk terug te rijden naar een 6e plek en had ik me rechtstreeks geplaatst voor de finale (als 11e en ik kwam vanaf de 30e plek).

Donderdag 16 November:
's Ochtends hadden we een 7 minuten warm-up. Het regende dus ik kon kijken of ik het beter kon gaan doen dan gisteren. En het ging ook veel beter, inplaats van een 30e plek had ik nu een 4e plek. In de eerste manche regende het ook weer dus ik was van plan om flink wat plekken te pakken (ik moest op de 16e plek starten). Bij de start kon ik niets zien dus ik volgde de man voor mij maar. Jammer genoeg ging hij het gras in en ik ook bijna. Hierdoor verloor ik een aantal plekken en ik lag ongeveer rond de 23e plek. Ik kon nog terug rijden naar de 12e plek maar dat was natuurlijk niet super goed. Het was droog tijdens de 2e manche en mijn monteur zei dat ik minimaal naar de top 5 terug moest rijden (ik moest nu 15e starten). De start ging deze keer best goed en ik lag ongeveer 10e. Ik kwam achter Jack Hawksworth (Europees kampioen) te zitten en ik kon mooi met hem mee. Toen ik derde lag hadden Hawksworth en ik een redelijk grote achterstand op de nummer 1 (een dikke 2 seconden). In 5 rondes hadden we het gat dicht en begon het gevecht. Toen Hawksworth, Gasprovits wou inhalen kon ik mooi binnen door en leed ik voor 1 bocht. Dit omdat ik power verloor op het rechte stuk en ik door de 2 werd ingehaald. DaniŽl Schellneger (2e van het WK vorig jaar) gaf me een aantal zetjes en ik verlor weer 2 plekken. Ik lag op dat moment 5e. Ik kon nog 1 iemand inhalen en werd uiteindelijk 4e nog in de 2e manche. Morgen is de laatste manche. En dan op zaterdag pre en finale.

Woensdag 15 November:
De dag van de kwalificatie verliep anders dan we hadden gedacht. De weersvoorspeling was dat we veel regen zouden krijgen, echter tijdens de eerste en tweede training was het goed droog en waren mijn tijden niet echt slecht omdat we nog wat uitprobeerden en omdat ik last had van de wind die heel hard over de baan waaide.
Toen we opgesteld stonden voor de kwalificatie ging het licht regenen en maakten we de keus om de droge set-up te houden. Toen ging het hard regenen en waren we te laat om iets te veranderen en werdt ik 14de in mijn eigen groep en totaal 30ste. Dus morgen moet ik aan de bak om de schade te herstellen.

Dinsdag 14 november:
Vandaag konden we 35 minuten trainen dat waren in totaal 2 trainingen. Maar de dag begon eerst met de rijders briefing. Ik was even bang dat ik er niet in kon omdat ik mijn pasje in het hotel had laten liggen. Uiteindelijk kon ik er toch zonder pasje in komen en werd mijn pasje door mijn moeder en opa opgehaald. Het trainen ging niet heel slecht. Ik had een beetje problemen met rechtelijn snelheid maar de kart lag goed.

Maandag 13 november:
Vandaag was de dag dat we een kart en motor via loting kregen. De kart moest daarna opgebouwd worden hier had je ruim 5 uur de tijd voor. Dat was stukken meer dan in MaleisiŽ. Terwijl mijn vader en monteur Dave de kart aan het opbouwen waren heb ik de bestickering gedaan. Toen we eenmaal klaar waren met alles moesten we keuren en wegen (om te kijken hoeveel lood je moest lenen). En dat was voor mijn natuurlijk niet nodig. Met een lege tank was ik nog bijna 3 kilo te zwaar, het wordt tijd dat ik overstap naar de senioren

Zondag 12 november:
Vanmorgen op tijd eruit om mijn monteur Dave uit Engeland van het vliegveld op te pikken. We waren te vroeg voor het ontbijt dus eerst maar naar Porto toe, Nadat we voor niets op Dave hadden gewacht omdat hij pas vanavond komt (20:30 in plaats van 8:30) zijn we snel weer naar het hotel gereden om de laatste restjes van het ontbijt op te maken voordat we naar de baan toe zijn gereden om ons in te schrijven.
Het inschrijven ging heel gemakelijk en was binnen 20 minuten gebeurt (in Malaysie moesten we bijna 2 uur wachten). Het weer is op dit ogenblik goed en de zon schijnt lekker en het is 20 graden. Om alvast de baan te verkennen hebben we met z'n allen een huurkart gehuurd waarmee we even een wedstrijdje gedaan hebben.

Zaterdag 11 november:
S'middags zijn we dan vertrokken met een vliegtuig van TAP naar Porto voor de World Finals die komende week beginnen.
We waren al met een zeer grote groep op Schiphol en hebben op het vliegveld van Porto ik denk wel tien auto's gehuurd waarmee we in colone naar het hotel zijn gereden.




Verslag KNAF Amsterdam 22 oktober

Zaterdag: 's Ochtends konden we in totaal 1 uur trainen voor de kwalificaties. Voor mijn gevoel ging het trainen erg goed. De kwalificatie verliep goed, ik reed pole op 3 tienden van de nummer 2. Op de zaterdag moesten we ook nog 1 race rijden. De race begon goed, ik kon gemakkelijk mijn leiding behouden. Ik heb daarna de hele race op kop gelegen en de kop positie ook niet meer weg gegeven. Ik won de race met iets meer dan 6 seconden op Indy Dontje.

Zondag: Vandaag hadden we voor de races alleen maar een training van 10 minuten. Omdat we geen tijd meer hadden om regen banden op de kart te zetten trainde ik op slicks. De training ging na omstandigheden best redelijk. De KNAF besloot om de klasse "125 automaat" tussen ons te laten starten, terwijl zij op zachtere banden rijden en dus sneller gaan.

De start van de tweede manche ging een stuk minder dan de start van de eerste manche. Ik verloor veel snelheid en moest als tweede de eerste bocht ingaan. Maar in de eerste bocht werd ik bijna door Mike Rietveld van de baan af gezet. Hierdoor verloor ik nog een plek. Na 2 rondes had ik mijn tweede plek weer terug en moest ik het gat dichten naar Dontje, maar tijdens het dichtrijden van het gat kreeg ik steeds blauw omdat de 125ers achter mij zaten. Ik had de pech dat ze steeds achter mij zaten in het bochtige gedeelte van het circuit. Hierdoor werd mijn gat met Dontje iets groter. De eerste die mij inhaalde was Jan-Willem Dontje die toen hij voor mij reed langzamer ging en mij blokte zodat Indy weer verder uitliep, ik duwde Jan-Willem op om hem te seinen dat hij sneller moest. Uiteindelijk wist ik het gat dicht te rijden alleen kwam ik een ronde te kort om echt een aanval te kunnen plegen.

De derde manche was een manche die in de regen verreden werd. Door de hoeveelheid klachten had de KNAF besloten om de 125 automaat klasse nu wel apart te laten starten. De start verliep gewoon normaal ik pakte zoals het hoorde de eerste plek. Alleen werd ik weer door Rietveld door geduwd. Dankzij dit geintje verloor ik een aantal plaatsen. Ik kon het gat maar niet dichtrijden (en dat was wel raar omdat het tijdens de laatste regen race op Amsterdam erg goed ging, want die won ik en vanochtend ging het op slicks ook goed). Het probleem zat hem in de banden. Oude regen banden van MOJO zijn beter dan nieuwe, maar de banden die wij hadden waren te oud voor de bandendruk die wij in de banden hadden gedaan.

Uiteindelijk finishte ik als 4e. En over de hele dag werd ik 1ste. en werd ik (voor de derde maal) Nederlands kampioen,mocht een ere rondje met de vlag rijden en kreeg een interview met SBS6.



Verslag 8e CHRONO Berghem

Vrijdag: Op vrijdag hebben we getraind. Het ging de hele dag best redelijk. 's Avonds toen wij op nieuwe banden nog een sessie gingen rijden begon het te regenen. Gelukkig kon ik nog een paar rondes goed testen en reed ik nog een mooie 46:80.

Zaterdag: Het ging tijdens de warm-up erg goed. Ik was de snelste en het zag er goed uit voor de race. De kwalificatie ging ook erg goed. Ik stond de eerste helft van de kwalificatie op de 4e plek. Dit was eigenlijk een beetje magertjes (als je keek naar de warm-up) uiteindelijk reed ik pole. De eerste manche begon goed ik kon gemakkelijk de leiding behouden. Maar na 4 rondes viel ik uit, dit kwam doordat de gaskabel los ging in de carburateur. Hierdoor moest ik de 2e manche als laatste starten.

De start van de 2e manche ging goed. Ik pakte al direct een plek of 6, 7. De race verliep erg goed ik pakte bijna elke ronde 2 man. Tegen het eind van de wedstrijd lag ik op plekje 7 en voor mij gebeurde een crash. Jack Swinkels stuiterde de baan af en ik dacht dat ik de crash goed had ontweken. Helaas vloog Swinkels de baan weer op en raakte precies mijn achterkant. Door deze crash ging mijn achteras krom en betekende dit het einde van de 2e manche.

De derde manche betekende hetzelfde als de tweede manche, inhalen! Dit ging iets minder dan in de tweede manche doordat het veld meer uit elkaar was getrokken. Het begin ging net zoals in de tweede manche, bijna elk rondje 2 man. Toen ik ongeveer op plaats 13 lag was er een groot gat voor me, dit gat reed ik redelijk snel dicht (en reed de snelste tijd van de dag 46:56). In het laatste rondje kon ik aansluiten en wist ik nog een paar plekjes te pakken.

Dankzij de pech die ik vandaag heb gehad heb ik het kampioenschap verloren.


14 oktober, laatste Chrono wedstrijd Berghem

Ondanks het feit dat Niek een poleposition en zeer snelle tijden wist neer te zetten was pech de oorzaak dat Niek naast het kampioenschap greep.

Het lukt Niek niet om de gebroken gaskabel te repareren Jordy Koulen gefeliciteerd met je kampioenschap.

Verslag Niek volgt later ivm griep.


Verslag 4e ronde EK Genk

Woensdag: Vandaag konden we trainen. De eerste sessie in de ochtend zag er goed uit. Later in de ochtend moest ik een motor inrijden. Na het inrijden kon ik weer tijden gaan neerzetten, en het ging eigenlijk helemaal niet meer. 's Avonds toen het weer wat kouder werd ging het weer wat beter maar nog niet super.

Donderdag: Het was eigenlijk hetzelfde als Woensdag, maar eigenlijk ging het een stuk minder omdat we op nieuwe banden eigenlijk langzamer gingen dan dat we op oude banden reden.

Vrijdag: De training sessies in de ochtend gingen helemaal niet en het zag er niet goed uit voor de kwalificatie waardoor mijn vader en Ton weer wat aan de kart moesten veranderen. In onze kwalificatiesessie begon het erg hard te waaien en er kwam veel zand op de baan. Ondanks deze omstandigheden was onze groep stukken sneller dan de vorige, zelf wist ik ondanks de slechte gevoelens er toch nog een 7e plek uit te halen.

Zaterdag: Op de zaterdag waren er 3 heats. De eerste begon bij ons al direct met een rode vlag situatie. Dit was een klein gelukje voor mij omdat ik van plaats 3 een redelijke start had maar een te groot gat op de nummer 1 had. De herstart ging echter wel erg goed en ik kon aansluiten bij Jack Hawksworth. Tijdens de race kreeg hij een klein gaatje maar deze reed ik dicht. Helaas kon ik nog net geen aanval plegen en moest ik genoegen nemen met een 2e plek, Hawksworth en ik hadden wel een gat van minimaal een seconde op de nummer 3. In de tweede manche moesten we tegen een stuk sterkere pool. Uiteindelijk reden we met 4 man weg. Het was een mooi gevecht maar mijn gat op de nummer 3 was net wat te groot om nog een aanval te doen. Mijn manche drie was echt rot. We hadden niet helemaal de goede set up en ik moest dus hard vechten. Uiteindelijk kon ik nog de 4e plek bemachtigen, maar dat was na een zwaar gevecht.

Zondag: De finale dag. Vandaag werden de Pre en de Finale worden gereden. Ik mocht in de prefinale als 6e starten. Ik had een redelijk goede start ik was al een paar mensen voorbij maar ik mocht er niet lang van genieten. Er was een grote crash in de eerste bocht, waarbij er iemand boven mij reed en er iemand anders over de kop sloeg, mijn uitlaat werd eraf gereden. Jammer genoeg was er geen rode vlag situatie en was de pre finale weggegooid.

Indy glijdt van mij af en wordt zelf overreden

Ik moest dus als een van de laatste starten in de finale. De race had jammer genoeg geen start crash (waar ik wel op hoopte). Hierdoor schoot ik bij de start niet veel plekken op. Ronde na ronde kon ik steeds een of twee plaatsjes naar voren komen, uiteindelijk kon ik nog terug rijden naar een 18e plek maar het was niet genoeg om top 3 in het kampioenschap te eindigen. Ik werd uiteindelijk 4e in het kampioenschap wat wel zuur is omdat je als leider van het kampioenschap naar de laatste race toe ging.


KNAF Venray

Zaterdag: We konden voor de wedstrijd een uur trainen (2 sesies van een half uur). Ik moest eerst nog mijn motor inrijden dus ik was een deel van de eerste training kwijt. Gelukkig ging het bij het "echte" trainen direct goed. 's Middags was de kwalificatie, deze ging ook erg goed. De kwalificatie ging zo goed dat ik zelfs snelste was van iedereen, ik was namelijk 1 duizendste sneller dan de snelste senior.

De eerste manche werd ook nog op zaterdag verreden. Jammer genoeg moesten we ver aan de binnenkant starten en op Venray betekend dat hele vieze banden. Hierdoor gingen mijn eerste rondes wat minder. Ik werd ook nog ingehaald door Indy Dontje, maar deze kon ik een rondje later weer terug pakken. Toen ik hem eenmaal voorbij was kon ik een mooi gat slaan. Ik won uiteindelijk met een paar seconden voorsprong.

Zondag: Vandaag waren er 2 manches. De eerste ging erg goed. We hadden gevraagd of we de opwarm rondjes niet zo ver aan de binnenkant hoefden te rijden en dat mocht. Hierdoor kon ik direct goed wegkomen. Ik heb deze manche van niemand last gehad en won weer met een voorsprong (niet zo groot als in manche 1 maar groot genoeg). De laatste manche duurde 5 minuten langer. Deze manche ging iets minder, dit kwam omdat we niets aan de afstelling hadden veranderd omdat het de voorgaande manches ook goed ging. Ik had weer net iets te vuile banden en verloor weer een plek aan Indy. Deze had ik gelukkig in de volgende bocht weer terug (een kom bocht waar je makkelijk kon inhalen). Nadat ik Indy voorbij was had ik een klein gaatje op de nr. 2 (Jack Swinkels). Maar omdat we de afstelling niet hadden veranderd lag mijn kart net wat minder dan in de voorgaande manches. Ik kon Jack wel achter me houden maar het was wel close. Ik had dus de manche gewonnen, hiermee ook de dag zege en het Nederlandse kampioenschap.


Verslag Genk Chrono

De training op vrijdag ging niet goed, we misten meer dan een seconde op de snelste en het zag er allemaal niet erg goed uit. Maar nadat we er betere banden op hadden gezet kwamen we tenminste weer redelijk bij de goede tijden in de buurt. Wat bleek na de training, ik had de hele training met dubbele mengsmering gereden. Dit kwam door een fout van mij, ik had namelijk tegen mijn tijdelijke monteur (Edward) gezegd dat in de benzine nog geen olie zat terwijl mijn vader gewoon alles goed had klaar gezet. Ik ging dus met een redelijk goed gevoel de wedstrijd in.



Na de kwalificatie was dat goede gevoel weg, want ik had maar een magere 10e plek. De start van de eerste manche was erg goed ik ging er direct 6 voorbij. Dit kwam door een kleine crash, ik nam de goede keuze waardoor ik de crash ontweek. Ik kon door gebrek aan snelheid Mats van den Brand niet bijhouden en verloor ik ook nog een plekje aan Jordy Koullen.



Met de start van de tweede manche schoot ik weer een paar plaatsjes op. Ik lag 3e en wist dat ik wist dat ik nog wat kon doen. Jammer genoeg was Indy Dontje die achter mij zat nog wat sneller, ik kon hem niet achter mij houden en verloor een plekje. In de tweede helft van de race verloor ik weer snelheid, hierdoor raakte ik nog een plaats aan Koullen en Nicholas Cleas kwijt.



Ik moest de laatste manche als 6e starten. Jammer genoeg kon ik geen plaatsen winnen, ik verloor alleen maar plaatsen. Dit kwam door een crash in de eerste bocht waar ik in zat. Ik kon dus helemaal achterin beginnen. Ik kon uiteindelijk nog tot de 10e plek terug rijden. Hierdoor werd ik 5e over de hele dag. Het was erg jammer dat ik eigenlijk niet genoeg snelheid had om me echt te mengen in de strijd om de eerste 3 plekken.


Chrono Spa/Francochamps

Donderdags kwamen we aan op de baan om de tent van TKP op te zetten. Trainen kon jammer genoeg niet omdat ?........?. Vrijdags konden we wel trainen. Het regende de hele ochtend, maar tegen de tijd dat we konden trainen was het alweer opgedroogd. De hele dag kwamen we eigenlijk net wat te kort , maar aan het eind van de dag zaten we er redelijk bij. Op de race dag kwamen we erachter dat onze transponder niet werkte hierdoor reden we de training zonder transponder (de nieuwe zat aan de lader). Maar onze tijden waren goed dus we hadden een goed gevoel over de kwalificatie. De kwalificatie ging redelijk, ik stond een lange tijd op pole position tot het laatste rondje. Toen werd ik verstoten van 1 naar 3.



De start van de eerste manche was niet super. Ik zat wel op de bumper van de nummer 1 maar die remde waardoor er een klein gaatje tussen ons kwam, hierdoor kon Jordy Koullen gewoon naar de tweede plek gaan. Jordy was eigenlijk even snel als mij en ik kon hem niet aanvallen. De hele manche bleef ik steken op plaats 3.



Bij de start van de tweede manche zat ik weer op de bumber van de nummer 1 en deze keer viel er geen gat. Ik probeerde Koulen een aantal keer aan te vallen maar ik kwam hem niet voorbij. Aan het eind van de manche waren Koullen, Indy Dontje en ik 6 seconden weg gereden bij de nummer 4.



De start van de 3e manche verliep niet zoals ik wou. Ik was iets sneller weg dan Koullen alleen ik kon niet naar de binnenkant. Toen we de 1e bocht in gingen werd ik vol geraakt van achteren en spinde ik. Hierdoor moest ik de race als laatste (met een flinke achterstand) beginnen. Ik kon uiteindelijk de race afsluiten als 12e (met de snelste ronde tijd).Overall ben ik vijfde geŽindigd maar met afstrepers nog wel leider in het algemeen klassement.


3de Euro Challenge Oostenrijk

We kwamen maandag ochtend al op het circuit aan en hierdoor kon ik nog 2 dagen lekker uitrusten in het zwembad.

Woensdag: Ik heb alleen de eerste 3 trainingen goed kunnen uitrijden. Want in de 4e training reed ik mijn chassis krom. Dit kwam doordat er een grote kei op een curbstone (snelle bocht uit) lag. We dachten eerst aan een kromme fusee omdat er opties niets te zien was. Maar na 2 training sessies bleek het chassis toch krom te zijn. Ik heb de laatste 3 sessies niet meer kunnen rijden doordat mijn vader met mijn monteur Dave een nieuw chassis moesten opbouwen.

oud chassis met nieuwe neus Donderdag: Woensdag hadden we 8 sessies en nou hadden we er maar 4. Dus we moesten optimaal gebruik maken van de trainingsessies. We konden qua tijden toch weer redelijk bij komen maar we hadden duidelijk nog achterstand.



Vrijdag: De dag van de kwalificatie. We hadden 2 training sessies en daarna de kwalificatie. De twee training sessies verliepen niet bijzonder dus werd de kart weer verbouwd op advies van Marco Bleek en Ton Vink. Ook de kwalificatie verliep niet super. Ik kwalificeerde mij als 10e. Dit was uiteindelijk wel beste Nederlander. Ik zat in groep B net zoals in Salbris en Lonato. Alleen toen startte ik 4-3-3 en startte ik hier 6-5-5.



Zaterdag: Dit was de dag van de serie races. In de ochtend hadden we nog een warm up en daarna moest de groep waar ik in zat tegen groep A rijden. Dit was de enige race waar ik aan de buitenkant moest starten. Na de start gebeurde er niet veel meer. Dit was eigenlijk alle manches zo. Maar ik had duidelijk te min snelheid want de kopgroep reed met gemak bij mij weg. Ik finishte als vijfde. Zo gingen eigenlijk alle series ondanks dat mijn kart in alle mogelijke setups was neergezet. Ik ben alle series als vijfde geŽindigd en hiermee was ik beste Nederlander. Door de 5-5-5 finish mocht ik de prefinale als 9e starten.



Zondag: Net zoals de zaterdag hadden we 1 trainingssessie. Na het trainen brak de prefinale aan. Mijn start was erg goed ik pakte direct een aantal plekken. Maar ik verloor plekjes. Ik probeerde ze natuurlijk wel te verdedigen maar ja er komt natuurlijk wel eens een gek langs. Ik raakte dus de japanner die mij wou inhalen. En hierdoor verloor ik 2 plekken. Ik bleef op plekje 10 hangen en hier finishte ik ook. Dit was dus wel een teleurstelling omdat ik toch een plekje had verloren. Voor de finale werd de kart weer compleet verbouwd op advies van Marco en Robbert tegelove. De start van de finale was eigenlijk chaotischs. Niet zozeer door crashes, maar doordat de start eigenlijk te snel verliep. Want de eerste 3 rijen waren rijen en daarna werd het 1 grote sliert met rijders die er achterna hing. Dit kwam mij dus best wel goed uit omdat ik direct aan de binnenkant zat. Ik won geloof ik geen plekjes, maar goed binnenkant is veilig de start doorkomen. Voor mij crashten nog 4 man tijdens de race. 3 daarvan kon ik pakken. Ik werd jammer genoeg 2 bochten voor het einde nog gepakt doordat ik een foutje maakte. De kart voelde beter aan maar ik was niet sneller waardoor ik al snel de aansluiting met de kop verloor. Ik eindigde de race als achtste, dit als beste Nederlander. Maar goed na een redelijk teleurstellende 8ste plek ben ik nog wel de kampioenschapleider in het EK.


8 Juli: 5e Chrono Berghem 2006

Op vrijdag gingen we al naar de baan om te trainen. Het ging best wel redelijk en ik had een goed gevoel over de race op zaterdag. Aan het eind van de dag vond een zware crash plaats bij de senioren training. Chris Maliepaard vloog over de kop en werd afgevoerd naar het ziekenhuis. Hierdoor mist hij het EK ICA in Tii en het EK Rotax Max in Oostenrijk. Ik wens Chris veel beterschap.
De training op zaterdag ging ook redelijk. Ik zette een vierde tijd neer. Tijdens de training knalde ik ook nog de banden in. Dit doordat ik mijn Duitse teamgenootje Simon van der Beck wou inhalen. Het had eerder die ochtend geregend waardoor er een kleine plas water lag, tijdens het inhalen kwam ik over die plas en glee ik van de baan af. Ik stond op een gevaarlijke plek en moest snel weer de baan op. Hierdoor knalde Indy Dontje nog bijna tegen mij aan.



De kwalificatie verprutste ik eigenlijk. Ik maakte maar 2 rondjes vrij waarvan ik in eentje iemand tegenkwam die zich helemaal terug liet vallen. Ook in mijn snelste rondje moest ik nog iemand inhalen. Hierdoor moest ik op een 5e plek starten.
De start van de eerste manche was niet goed. Het was niet zozeer dat mijn start niet goed was. Maar de man op pole (Nick van Klincken) kwam niet weg. Hierdoor viel de hele binnenkant terug en ben ik geen plek opgeschoten (ik verloor zelfs een plekje). Uiteindelijk kwam ik na 2 rondes op de 4e plek te zitten. De top 5 zat erg dicht op elkaar en het ging hard tegen hard. Ik kwam Mats van den Brand die voor mij zat niet voorbij, hij kwam Jordi Koullen niet voorbij en Koullen kwam Danny Petiet niet voorbij. Uiteindelijk wist ik van den Brand in het laatste rondje te pakken op een moeilijke plek waar hij het niet had verwacht. Hierdoor eindigde ik de eerste manche op de 3e plek.



Bij de start van de 2e manche wou de motor van Petiet niet starten waardoor hij niet kon deelnemen en ik niemand voor me had met de start, maar ik mocht van de wedstrijdleiding niet verder naar voren. De start ging goed en ik wist de eerste plaats te pakken. Maar door problemen met de achterkant en trekkracht kon ik deze plek niet vasthouden. Ondanks de problemen met de achterkant en trekkracht kon ik wel op de 2e plek blijven rijden in het kopgroepje van 4.



Ik mocht tweede starten in de laatste manche. Ik wist ook bij deze start de eerste plek te veroveren. Jammer genoeg kwam ik niet op gang op het eerste rechte stuk en werd mijn eerste plekje weer afgepakt. In het begin van deze race had ik weer problemen met mijn achterkant en de trekkracht. Hierdoor verloor ik ook mijn 2e plek. Het had niet veel gescheeld of ik had ook mijn 3e plek verloren (en misschien wel een wedstrijd heel slecht geŽindigd) want ik raakte 1 van de bandenstapels die vlak voor de race midden op een kurbstone was geplaatst. Ik kon mijn kartje nog net houden. Ik finishte als 3e.
Door een 3-2-3 finish werd ik over de hele dag 3e. Hierdoor is uitzending naar de World Finals in Portugal zeker gesteld.


Niek Vos over 4e RMC in Kerpen


Bron:
www.kartnieuws.com Foto's: www.carpy.nl

Dit was voor mij de vijfde keer dat ik op de baan van Kerpen bij de CHRONO een wedstrijd heb gereden. In de voorgaande jaren wist ik twee keer een wedstrijd te winnen. In 2002 bij de Honda Cadetten en vorig jaar bij de Rotax Max junioren. Deze baan ligt mij goed en ik ging dan ook voor een evenaring van 2005.

Vrijdag:

Op vrijdag waren bijna alle junioren van team TKP (Jack Swinkels, Danny Petiet, Simon v/d Beck en ik) aan het trainen, alleen Mats v/d Brand miste nog. Het ging de hele middag best redelijk (47.03) aan het eind van de dag (toen Nederland zijn wedstrijd tegen Ivoorkust speelde) kon ik een zeer snelle 46.44 neerzetten.



Zaterdag ochtend:

Op de race dag (zaterdag) hadden we 1 warm-up en direct daarna de kwalificatie. In de warm-up reed ik een 3e tijd, 2 tiende achter de nummer 1. In de kwalificatie kon ik redelijk snelle tijden rijden en ik wist dat ik bij de top moest zitten. Uiteindelijk was mijn tijd 0.008 langzamer dan v/d Brand, die pole had met een tijd van 46.731.



Eerste manche:

Ik moest dus als tweede starten in de top 5 van Energyís, wat natuurlijk best speciaal was dat in een veld van bijna 30 man de top 5 uit Energyís bestond. Ik moest in de bocht voor het rechte eind (voor de start) te krap gaan waardoor ik niet op snelheid kwam en ik de eerste korte knik als derde in ging. Einde rechte stuk kon ik Swinkels uitremmen en lag ik weer 2e , drie rondes na de start maakte v/d Brand een klein foutje, hierdoor kon ik hem einde rechte stuk uitremmen. Ik kon de rest van de manche blijven leiden. Mats en ik sloegen een klein gaatje op het groepje achter ons, v/d Brand kon blijven volgen maar geen aanval meer uitvoeren. De eerste manche had ik dus op zak.



Tweede manche:

Wat mij in de vorige manche overkwam (in de bocht voor de start), dat overkwam v/d Brand nu. Hij viel terug en ik kon een gaatje slaan waardoor niemand een aanval op mij kon plegen. Ik kon snel weg rijden omdat ze achter mij aan het knokken waren. Uiteindelijk was dit een race die ik tegen mijn eigen laptimer moest rijden omdat ik een gat van 3 seconden op Jordi Koullen had. Deze manche overwinning bezorgde een mooie pole in de derde manche.



Derde manche:

Ik mocht vanaf pole starten met Swinkels op 2 en v/d Brand op 3. En ook Swinkels overkwam hetzelfde wat v/d Brand en mij in de voorgaande manches was overkomen, hij viel dus terug en v/d Brand kon volgen. v/d Brand zat in het begin van de race vlak achter mij, maar kon mij niet bedreigen. Ik voelde op een gegeven moment dat mijn rechter achterkant slechter werd. Dit kwam doordat mijn wielklos naar binnen was geschoven. Na ongeveer 6 minuten racen kwam ik de eerste achterblijver tegen. Dit precies in het bos waar de baan erg kronkelachtig is, hier won ik veel tijd op v/d Brand waardoor ik zonder kleerscheuren de rest van de wedstrijd uit kon rijden.



Ik ging tijdens de rest van de race niet sneller en soms zaten er zelfs 47ers tussen (dit doordat mijn klos naar binnen was geschoven) v/d Brand kon hierdoor langzaam dichterbij komen. Maar met nog 1 ronde te gaan had v/d Brand een nog te grote achterstand om mij te pakken. Uiteindelijk finishte ik met een kartlengte voorsprong, waardoor ik dus won en het resultaat van 2005 heb geŽvenaard en belangrijke punten heb gesprokkeld voor uitzending naar de World Finals in Portugal.



Net als de afgelopen jaren wordt ik ook dit jaar ondersteunt door Ton Vink van TKP (
www.tkp.nl ), importeur van Energy Corse waar ik erg tevreden over ben. Buiten de hulp van Ton, word het racen voor mij mogelijk gemaakt door mijn sponsor Adformix (www.adformix.nl). Hierbij wil ik dan ook van de mogelijkheid gebruik maken om Adformix te bedanken voor de sponsoring van afgelopen jaren en voor de huidige sponsering van o.a. de Europese Rotax max challenge, waar ik na twee races op de eerste plaats sta.

Natuurlijk mag ik mijn vader niet vergeten (
www.nivokarting.nl).

Jullie kunnen me blijven volgen via mijn eigen site op
www.niekvos.nl.

Met sportieve groet, Niek Vos.


Copyright ©2008 - www.niekvos.nl

Designed by HippoDesign