Archief 2007

Formule Ford test Zolder 13-12-2007

We werden 1 dag voor de test gebeld door Bas van Kuppeveld van ACS racing of ik een formule ford test wou doen op het circuit van Zolder.
Het was de bedoeling dat we símorgens rond 11 uur op de baan zouden zijn maar we stonden ruim 2,5 uur in de file bij Amsterdam. Rond 1 uur ís middags kwamen we aan, het was gelukkig erg rustig waardoor ik goed kon wennen aan alles.

Maar als eerst gingen we op de parkeerplaats testen, omdat ik nog nooit eerder had geschakeld. Na veel oefenen kreeg ik alles redelijk goed onder de knie en mocht ik de baan op. De eerste paar rondes reed ik achter Chris Maliepaard aan om het circuit te verkennen. Ik had eerder die middag al een paar filmpjes van Chris gekeken daardoor wist ik de lijnen al een beetje, maar in de praktijk was het toch nog een stuk anders.

Na een rondje of 5 achter Chris te hebben gereden mocht ik alleen mijn rondjes voorzetten. Het ging elk rondje weer beter. Tijdens het rijden maakte ik nog wel schakel foutjes, maar ook dit werd elk rondje beter. Er zijn nog een hoop dingen die ik nog kon verbeteren, maar daar was niet meer genoeg tijd voor. Ik heb uiteindelijk door gereden totdat het zo donker was dat ik de bochten eigenlijk niet meer kon zien.
Het was een erg leuke dag en ik heb veel ervaring op gedaan, ik denk dat ik mag terug kijken op een goede test. En ik wil graag Bas, Gerard en Niels van ACS racing, en RaceXpress (voor het maken van de fotoís op de baan) bedanken.


NK KNAF Amsterdam 20-21 oktober

Tijdens de training op de vrijdag zaten we er direct al goed bij. We hadden alleen wat technische problemen met de remmen waardoor ik een training achterstand opliep. Gelukkig hadden we een goede afstelling en zaten we ook op de zaterdag ochtend er weer redelijk bij. De kwalificatie van de zaterdag verliep erg goed. Ik kon pole neer zetten op 2 tiende.
Jammer genoeg verliepen de races van de zaterdag minder. Ik had een slechte start vanaf pole maar ik kon gelukkig wel op 1 blijven. Ik kreeg een klein tikje in rondje 4 en verloor direct een paar plekken. Ik kwam als 4e over de streep.

Heat 2 verliep nog minder. Ik stond wel aan de buitenzijde maar was goed weg, ik werd een beetje geholpen en ging er dan ook af in de eerste bocht en moest beginnen aan een inhaal race. Het eerste deel verliep goed. Ik kon al gauw terug rijden naar plek 9. Jammer genoeg begaven mijn remmen het en moest ik de strijd opgeven.
Op de zondag was er gelukkig weer een kwalificatie. Voor mij verliep de kwalificatie niet zo goed als op de zaterdag. Ik kon hem niet nog een keer op pole zetten, maar wel op de eerste start rij op 5 honderdsten van de pole. Ik had een redelijk goede start vanaf 2. Ik kon mooi als 3e aansluiten. In de 3e ronde werd ik er weer af gezet, ik kon nog als 4e de baan op komen maar het zou lastig worden om deze heat te winnen. Ik had de derde plek al weer snel te pakken en reed het gat naar de nummer 2 ook in een paar rondes dicht. Mijn vader stond langs de kant te seinen dat ik als 3e moest blijven rijden om de laatste race aan de binnenkant te kunnen starten dus dat deed ik.
De laatste start verliep erg chaotisch, in de eerste bocht werd ik er hard af gezet en moest alweer een inhaal race rijden. Ik kon nog terug rijden naar een zesde plek. Het was erg jammer dat we het Nederlands kampioenschap niet binnen konden halen aangezien we zeker een van de snelste waren dit weekend.


CHRONO Berghem 13 oktober

De vrijdag ging helemaal niet lekker. We hadden problemen met de motor, het chassis kregen we wel voor elkaar. ís Avonds laat hadden we nog een motor verwisseld en het ging zaterdag direct beter in de warm-up. We kwamen nog wel een kleine 2 tiende te kort op de snelste tijd en we hadden nog geen nieuwe banden eronder gezet.
De kwalificatie verliep redelijk goed. Op 1 tiende zette ik een derde tijd neer.
De start van de eerste heat verliep niet erg lekker. Ik was redelijk weg maar ik werd er in de eerste bocht net niet afgezet. Ik verloor wel een aantal plekjes. Ik probeerde mezelf weer verder naar voren te werken, maar ik kreeg in rondje 5 of 6 een flinke tik van achteren en ik kwam naast de baan terecht. Uiteindelijk kwam ik als 9e over te streep wat natuurlijk een teleurstellend resultaat is vanaf de derde plek.
Heat 2 ging ook niet erg lekker. De start ging redelijk goed, maar ook deze heat verliep voor mij niet zonder kleerscheuren. Ik probeerde me naar voren te werken, maar ik kwam niet verder dan een 7e plek.
In de laatste heat moest ik als 8e starten. Mijn start was goed maar ik verloor een of twee plekjes in bocht 2 en 3. Ook nu kon ik mezelf langzaam naar voren werken. Toen ik rond een 6e plek reed haalde ik Robin Kleingeerts in voor de bocht na start/finish. Hij stuurde in en schoof hard de bakken in, waarna een code rood volgde. En omdat we al meer als 60% van de wedstrijd hadden gereden, was de wedstrijd afgelopen.
Ik was niet helemaal tevreden over deze dag omdat er gewoon meer in had gezeten als een 6e plaats.


EK GENK 26-30 september

De trainingen op de woensdag en donderdag verliepen redelijk. We kwamen op het droge nog wat tijd te kort, dat vooral omdat we niet op nieuwe banden hebben kunnen trainen. Dat kwam omdat het begon te regenen toen wij op nieuw vertrokken.
De kwalificatie was op het droge en we hadden dus een kleine achterstand. We kwamen uiteindelijk ook niet verder dan een 16e plek.
De drie heats verliepen redelijk goed. Tijdens de eerste heat mocht ik als 7e starten en ik kon door de goede kant te kiezen doorschuiven naar 2. Ik had in de regen jammer genoeg niet genoeg snelheid om bij te top 2 te blijven en ik werd uiteindelijk 4e. Ook de tweede heat ging goed. Ik moest als 8 starten en kwam als 4e door de eerste bocht. Ook in dit geval verloor ik weer een paar plekjes en kon weer net niet bijblijven, ik finishte 5e . Heat drie ging redelijk maar niet fantastisch. Ik had weer een goede start, ik ging van 8 naar 4. Tijdens de race viel ik geleidelijk terug naar 7 en daar finishte ik ook. Door deze resultaten mocht ik als 9e starten in de pre-finale.

De finale dag was een van de weinige droge dagen.
In de pre finale had ik een redelijke start ik schoof door naar ongeveer de 6e plek en ik was zo goed als de hele race aan het strijden. Ik verloor een paar plekjes en die won ik later ook weer terug. Ik pakte in de pre finale een redelijk aantal punten voor het kampioenschap door 7e te finishen. Zevende gaf mij een goed gevoel voor de finale omdat ik 2 jaar terug tijdens het EK op Genk in de finale van 9 naar 3 terug reed.
Ik kende tijdens de finale een goede start. Ik kwam als 4e het eerste rondje door en ik reed ongeveer een rondje of 3 op de 4e plek. Ik kwam alleen niets dichter bij op de top 3. Ik werd ingehaald en ik viel terug naar ongeveer de 6e plek. Ik kon net aan aanhaken en we reden het gat dicht naar de top 3. In de chicane waren ze voor mij een beetje aan het klooien. Ze crashten en ik kon ze net niet ontwijken. Ik kon nog door rijden, maar mijn hele chassis was in elkaar geschoven. De voorkant stond een stuk rechts omhoog waardoor ik amper de linkse bochten kon nemen. Ik lag rond een 17e plek en ik kon in de laatste bocht nog een actie maken en naar 16 door te schuiven. De 16e plek was echter niet genoeg om top 5 te halen in het kampioenschap.


Chrono Genk 1 September

Tijdens de training ís ochtends hadden we de verkeerde bandenkeuze gemaakt. We hadden door 2 kleine buitjes voor de training op regenbanden gegokt maar de baan was toch te droog waardoor de slicks 5 seconden sneller waren.
Tijdens de kwalificatie was het gewoon droog waardoor er geen twijfel was over welke banden je zou gebruiken. We zaten er eigenlijk niet goed bij. Ik kwalificeerde me wel als 4e maar er zat toch 3 tienden tussen de pole en mij.
Ik baalde wel van mijn 4e startplek omdat ik tijdens het VAS een paar week terug vanaf de tweede plek terug viel naar 5. Ook deze keer viel ik terug. Ik denk dat ik naar een plekje of 10 terug viel. We hadden wat veranderingen gedaan aan de kart en dat pakte niet helemaal goed uit. Ik kon me nog opwerken naar een 9e plek maar ik was daar niet echt tevreden mee. Tijdens de tweede heat had ik een redelijke start, maar omdat ik in de eerste paar rondes veel mensen moest inhalen werd het gat te groot om later in de race nog echt mee te vechten voor een plekje in de top 3. Ik werd 6e in deze heat.
Ik moest 6e starten tijdens heat 3 en daar baalde ik wel van omdat ik weer aan de buitenkant zat. Ik zat tijdens de start in een crash en ik moest dus weer van ver komen. Ik had me snel opgewerkt naar een zevende plek maar het gat was weer te groot en bleef ik in de derde heat steken op een zevende plek.
Ik ben uiteindelijk 7e gefinisht en dat voelde een beetje magertjes aan omdat een top 5 klassering er zeker wel in had gezeten aan het begin van de dag.


Vas Genk 19 augustus

Tijdens de trainingen op de zaterdag kwamen we nog wel wat tijd te kort. Ook tijdens de warm up zondag símorgens kwamen we nog een paar tienden te kort. Maar na de kwalificatie stonden we op de eerste rij met maar 0.007 seconden achter op Mike Joossens en 2 honderste voor Michael Ryall.
Op de tweede plek starten is vaak een nadeel. Mijn start was opzich redelijk maar ik kon gewoon niet naar binnen komen. Hierdoor viel ik terug naar p5. Ik had al snel de vierde plaats te pakken maar het gat op Nelson van der Pol was te groot om weer dicht te rijden. Aan het einde van de race was het gat niet zo groot meer maar nog net te groot om een aanval te plegen op de derde plek.
Ik moest dus weer aan de buitenkant starten. Deze keer had ik wel geluk. Door een crash tussen nummers 3 en 5 kon ik mooi doorschuiven naar 2 omdat Ryall de crash net niet kon ontwijken. Al gauw was ik de derde plek alweer verloren maar we hadden al een mooi gaatje geslagen op van der Pol die heel wat plaatsjes moest goedmaken. Tijdens de eerste deel van de race was ik in een mooi gevecht verwikkeld met Joossens en Ryall. Na een ronde of 7 begon het te spetteren en kwamen er kleine gaatjes. Van der Pol had het gat al snel dicht en wist mij in te halen. Het begon nog iets harder te regenen in de laatste 2 rondes en Ryall die in het begin hard ging verloor snel terrein. In het laatste rondje kwam hij in aanraking met Joossens waardoor hij terug viel naar 4 en ik mooi door kon schuifen naar 3. Hellaas moest ik weer 4 starten in heat 3.
Vlak voor de derde race begon het te regenen. We hebben wel banden kunnen verwisselen en een tandwiel, maar omdat de motor niet wou lopen hadden we geen tijd om de kartafstelling op nat te zetten. Hierdoor had ik compleet geen tractie en viel ik terug naar de 14e positie na een goede start van de race, ik zette mijn snelste tijd neer toen het nog goed nat was.
Ik kwam na 3 races precies gelijk te staan in punten met de nummer 4. Normaal was ik vierde geworden door mijn slechte 3e heat maar aangezien Ryall was uitgevallen was ik uiteindelijk toch nog 3e achter Joossens en van der Pol.


CHRONO zaterdag 11 augustus Berghem

Tijdens de trainingen op vrijdag kende ik nog wat problemen met mijn motor maar aan het eind van de dag was dit opgelost door een motor van Speed Support van Piet van Velzen te gebruiken.
In de warm-up op zaterdag had ik de snelste tijd en dat gaf direct een goed gevoel voor de kwalificatie. De kwalificatie verliep erg goed. Ik kon pole zetten met bijna 2 tienden voorsprong.
Bij de start was ik goed weg maar de wedstrijdleiding liet ons herstarten, ik had wat problemen tijdens de herstart met de carburatie waardoor ik niet helemaal lekker weg kwam. Door de problemen viel ik wat terug en belande ik in een startcrash waardoor mijn spoorstang afbrak en het einde race was.

Ik moest dus laatste starten in de tweede manche. Mijn start was deze keer wel goed en ik won direct een aantal plekken. In de eerste rondes kende ik nog wat problemen met het grip en kwam er een gaatje. Tijdens de tweede helft van de race kon ik nog een aantal acties maken en finishte ik uiteindelijk 5e.

In de derde race starte ik in het middenveld. De start verliep weer goed, maar niet zo goed als in de 2e heat. Ik won 1 of 2 plekjes vanaf de buitenkant en ik kon weer beginnen aan een inhaalrace. Ik zat eventjes vast in wat gevechtjes en er ontstond een gat met de nummer 4 en 3. Ik kon het gat dichtrijden, maar op het moment dat ik aansloot was de wedstrijd afgelopen en finishte ik weer 5e. Doordat ik was uitgevallen in de eerste race finishte ik 8e overal.


Verslag 24uur Antwerpen zaterdag 4 augustus

In Oostenrijk werd ik gevraagd door Edward van Speedsport Holland om in Antwerpen een 24 uurs indoor race te rijden samen met Stephen Ballering, Sven Grimmelt en Edward zelf.
We moesten wel achteraan starten omdat we tijdens de kwalificaties in Oostenrijk zaten.
Na 3 uur lagen we al derde, maar we hadden pech met de karts in de nacht waardoor we terug vielen naar plek 8. ís Ochtends kregen we weer wat betere karts en moesten we ons weer terug vechten. We konden het gat van een kleine 30 rondes dichten naar 24 rondes en dit bleef ook de achterstand tot aan het einde van de 24 uur. We finishten als 6e gestart vanaf een laatste positie. Ik vond het een hele mooie ervaring en zie nu al uit naar een vervolg.


Derde RGMMC Oostenrijk 25 t/m 29 Juli

Voor de derde jaar op rij bezochten we weer de (A1) Speedworld circuit in Bruck an der Leitha in Oostenrijk.
Om niet in het drukke vracht en vakantieverkeer te komen zijn we zondag al vertrokken richting Oostenrijk om s'maandagsochtends vroeg aan te komen op het circuit, om een van de beste plaatsjes in te pikken voor de caravan recht tegenover de Dobla tent. Het was al aardig druk aan het worden en het waren vooral de Nederlanders die vroeg aankwamen.

S'maandags meegeholpen de Dobla tent op te zetten en dinsdags meegeholpen de Energy tent op te zetten. Hierna was er nog even tijd om een rondje te maken op de Jetski's terwijl mijn vader de laatste hand aan de kart legde.

Ondertussen staan er o.a. op www.raceXpress.nl een verslag van de trainingen en de races. Ik moet eerst even aan het werk en dan ga ik de site updaten met een volledig verslag


Doortrainen op Genk 8 Juli

Een dag na de dramatische race op Veldhoven gingen we onderzoeken of er misschien niet meer problemen waren dan alleen het chassis. We gingen wat motoren testen en kwamen erachter dat er in de motor die ik in de wedstrijd gebruikte en de motor waarmee we trainden 8 tienden zat. Later die dag hebben we de motoren nog een keer tegen elkaar uit gezet en ook toen zat er een groot verschil tussen (7 tienden). Dit verschil geeft ons in ieder geval nog een goed gevoel voor de volgende races als het probleem in de motor opgelost is.


CHRONO Veldhoven 6 en 7 Juli

We hadden het hele weekend al problemen met de grip door de linkerbochten. Later bleek ook dat het chassis een beetje verbogen was. We kwamen ook een paar tienden tekort op de snelste.

Ook tijdens de training op zaterdag kwamen we veel tijd tekort. En met de kwalificatie kwamen we op een magere 16e positie terecht. Ik kende wel wat tegenslag in de eerste wedstrijden, de start ging redelijk maar daarna werd ik er een keer af getikt en ik zat in een crash. Ook in race 2 had ik een aantal problemen. De start was goed maar ook nu werd ik eraf getikt en ik verloor veel plekken waardoor ik in de laatste heat als 15e moest starten.

Mijn derde start was goed ik lag na de start 8e. Helaas voor mij kwam er een code rood en moest ik weer 15e starten. Deze keer was mijn start minder en ik werd er nog een keer afgebeukt in de eerste ronde. 2 Rondes later zat ik weer in een kleine crash waardoor ik van de baan afkwam en uiteindelijk deze race zo goed als over was. Ik kon wel door rijden maar met een grote achterstand.


Chrono Kerpen 16-Juni-2007

We hadden tijdens de trainingen van vrijdag eigenlijk veel problemen. In de regen waren we snel genoeg om top 5 te halen maar op het droge kwamen we veel tijd tekort.

Zaterdag ís ochtends was het droog en we kwamen niet verder dan een 14e plek in de warm-up. Vlak voor de kwalificatie begon het te regenen. We konden maar een paar rondjes rijden en hadden hierdoor niet genoeg tijd om nog veranderingen aan de kart aan te brengen en kwamen wederom wat tijd te kort op de kop. Ik verloor ook nog een tiende of 5 doordat ik in mijn vliegende ronde vast zat achter iemand.

Tijdens de eerste race had ik een goede start alleen ging het mis in de eerste bocht. Er was een crash waar ik midden in zat en ik kon weer ergens achterin beginnen. Ik had een redelijke inhaalrace maar eigenlijk was het grote chaos. Er waren allerlei crashes en soms heb je de pech dat je er net in zit.

De tweede race was in de regen. Ik had een goede start en ik ging van 11>7 de kopgroep die in het begin uit 8 man bestond was ongeveer even snel en er zaten kleine gaten tussen. Ik wist uiteindelijk 5e te worden na lang knokken. Ook tijdens de derde race had ik pech met de start. Ik kwam in een crash terecht en mijn achterbumper zat over mijn rechter achterwiel heen gebogen. Ik kon hem nog terug buigen maar ik had alweer veel plekken verloren. Ik kon nog wel flink wat plekjes goedmaken maar een goed resultaat zat er niet echt meer in. Ik werd uiteindelijk 9e over de hele dag.


EK Duitsland 16-20 mei

We reden direct door vanaf Spa naar Wackersdorf zodat we niet hoefden om te rijden via Nederland. Hierdoor waren we wel 2 dagen te vroeg op de baan maar we konden mooi helpen met de Dobla tent. De eerste trainingsdag verliep erg goed. We wisten de dag zelfs te eindigen met een tijd in de 51ers (52.07 was de pole). De trainingen in de regen verliepen ook erg goed. We waren niet het snelste maar we zaten er wel bij en dat geeft natuurlijk een goed gevoel. Ook de trainingen op de vrijdag gingen erg goed. In de eerste waren we overal 7 en in de tweede 5e.

Toen brak de kwalificatie aan. We zaten al de hele dag in de top 7 dus we wisten dat er een goede plaats in zat. S1 (de eerste senioren groep, ik zat in S2) zette een snelste tijd neer van 52,07 en de tweede snelste 52,09. Toen we deze tijden zagen wisten we dat pole erin zat want wij hadden al 51 gereden eerder in de week. Helaas kwam ik niet verder dan een 52,3 in deze sesie. Ik maakte wat foutjes en pushte te hard. Uiteindelijk 14e wat betekend dat ik 8,7,7 moest starten in de kwalificatie heats. Heat 1 ging erg goed. Het was een heat met veel van de grote namen. Ik moest buiten starten dus de start was niet geweldig maar geen crash dus ik kon door. Toen ik eenmaal na 5 rondes knokken op 6 lag hadden de mannen voor mij al een groot gat geslagen. Ik had nog 7 rondes dus ik wist dat er nog veel kans was op een top 5 klassering. Ik reed in het laatste ronde het gat dicht maar kon niet meer aanvallen. Ik finishte in deze heat 6 en reed de snelste ronde van de wedstrijd.

Heat 2 ging fout. In de opwarmronde ging er iets mis met mijn motor. Ik kreeg hem wel weer aan de praat maar toen ik eenmaal mijn start maakte was de rest van het veld al in de 2e bocht. Ik reed een lekkere race. Ik haalde elk rondje wel een paar man in (soms 4 per rondje) en wist weer de snelste rondetijd te rijden. Ik finishte nog in de top 15 als 14e.

Ook in heat 3 hadden we problemen in de opwarmronde. Weer kreeg ik hem aan de praat en ik kon gewoon starten omdat ik deze keer nog kon aansluiten. Dit was als 25 op de twee of een nalaatste rij. De start ging oke. Ik kwam niet in de klappers dus ik moest weer gaan inhalen. Ik wist de race als 8e af te sluiten.
De problemen die we met de motor hadden moesten natuurlijk opgelost worden want anders zou het een dejavu worden met Spa. We vonden de problemen. Het lag in de carburateur. In de warm-up van zondag toch nog de laatste test rondjes om zeker te zijn dat de motor nu niet zou uitvallen in de opwarmronde.


De Pre-finale begon met een grote klapper. Mijn koppeling ging stuk in deze klapper en nog wat andere kleine dingetjes, maar ik kon de race vervolgen. Door de problemen was de kart lang niet zo snel als in de heats, maar ik wist hem uiteindelijk wel terug te sturen naar 13.

In de finale zat ik gelukkig niet in de klappers. In het begin moest ik veel mensen inhalen en ik zag het gaatje met de kopgroep steeds groter worden. Toen ik op een gegeven moment in de race 7de lag was de weg tussen mij en de kopgroep vrij. Ik wist een gat te slaan met de mannen achter mij en kon de achtervolging in zetten. Het was jammer dat de mannen voor mij dezelfde tijden reden en dat ze niet gingen knokken want anders had er misschien nog een podium in gezeten. In de laatste ronde viel de winnaar van Salbris Ben Cooper uit en eindigde ik als 6de .

Ik ben opzich wel tevreden als ik terugkijk op deze week. Ik heb er hard voor moeten knokken, maar er had meer ingezeten als we geen motor problemen hadden gehad of in de crash in de Pre-finale hadden gezeten.


Spa Francorchamps 11-12 mei

Vrijdags hebben we bij de Chrono nog maar 4 trainingen 3 van 30 min en 1 van 15 min. De eerste training had ik nodig om een motor in te rijden. De baan was nog nat en ik moest soms zelfs nog mensen inhalen tijdens het inrijden. De rest van de dag ging erg goed en we zaten bij de top.

Zaterdag begon ook erg goed. We waren de snelste in de warm-up. In de kwalificatie lukte het niet echt om een vrije ronde te krijgen omdat er steeds mensen terug vielen. Hierdoor moest ik ze steeds inhalen. Pas in de laatste ronde was de weg vrij. Ik wist in dit rondje pole neer te zetten met 3 tienden verschil.

De eerste heat begon met pech. Onverklaarbare problemen met de carburateur zorgden ervoor dat ik de eerste bocht in de opwarmronde nog niet haalde. Deze problemen zorgden er dus ook voor dat een goede eindklassering er niet meer in zat. Daarna moest ik me bij de wedstrijdleiding melden omdat ik een valse start had gemaakt?.
De tweede heat moest ik achteraan starten. Bij de start had ik al een stuk of 5 man te pakken en ik bleef de hele race door gemiddeld 2 man ingehaald en ik wist uiteindelijk 9e te eindigen.
Race 3 begon weer goed ik had een goede start en wist in de eerste paar rondes weer een aantal plekken goed te maken. In rondje 3 verloor ik dankzij een crash weer alle goedgemaakte plaatsen en kon ik weer van achteren beginnen, met een redelijke achterstand. Uiteindelijk wist ik in deze heat nog weer tot 16 terug te komen.

Jammer dat ik niet mooi gebruik heb kunnen maken van mijn pole position dankzij de problemen met de carburateur.
Maar we weten dat de kart goed lag en dat gaf goede gevoelens voor het EK in Duitsland volgende week.


Zondag 29 april, Duits kampioenschap Wackersdorf

Vrijdag-zaterdag 27-28 april
Op de vrijdag en de zaterdag voor de wedstrijd waren we al in Duitsland om te trainen. Het ging redelijk, we waren sneller dan de meeste Duitsers maar niet de snelste Nederlander.

Zondag 29 april
De kwalificatie viel eigenlijk wat tegen we kwalificeerden maar 8e. Terwijl we ís ochtends in de warm up nog bij de top 5 zaten.
De pre-finale ging wel goed. Na de start lag ik al 3e en ik wist in rondje 2 al door te schuiven naar de 2e plek. Het gat met de koploper was al zo groot na 2 rondes dat ik de rest van de race eenzaam op de 2e plek bleef rijden. Omdat er 2 Pre-finales waren mocht ik geen 2e starten in de finale.

In de finale had ik wederom een goede start. Ik lag al direct weer 3e. Ruim 7 rondes werd het een wissel wedstrijd tussen Bart van Os, Mike Joosens en mij. Uiteindelijk wist van Os hem te winnen. Joosens was langzamer maar wist door sterk te verdedigen voor mij te blijven, in de laatste ronde leek het erop dat ik Mike zou inhalen maar ik kwam net tekort.
Dit weekend was natuurlijk om te trainen voor het EK en dat je dan top 3 mag finishen is mooi. Wat op zich wel grappig is, is dat de gehele top 5 uit Nederlanders bestaat.


Zaterdag 14 april Chrono Amsterdam

Tijdens de warm up ís ochtends had ik problemen. In rondje 6 schoot mijn carburateur los en kon ik dus niet meer verder.
De kwalificatie ging op zich wel goed maar we kwamen toch nog 3 tienden te kort op Ricardo Romkema (pole). Ik stond wel 2e, maar de buitenkant op Amsterdam is een groot nadeel. De start van de eerste manche verliep gelukkig wel goed. Ik kon mooi achter Romkema aansluiten. Ik had de eerste paar rondes erg veel problemen met het grip waardoor ik 2 keer werd ingehaald. Uiteindelijk bleef ik de hele manche 4e en eindigde dus ook 4e.
Manche 2 was eigenlijk hetzelfde voor mij. Ik had geluk met de start, want er vlogen een paar karts over mij heen en later zag ik dat bijna de helft van het veld in de crash zat. Ik had dan wel geluk met de start maar ik verloor wel veel tijd en ik moest het weer doen met een 4e plek. De 3e manche ging een stuk minder. Ik kwam vast te zitten met de start en verloor een aantal plekken. Ik had niet genoeg snelheid dus het inhalen ging erg moeilijk. Ik werd deze manche maar 7e .
Een redelijk begin van de dag heb ik uiteindelijk niet kunnen omzetten in een goed resultaat.


Goed begin EK eindigt met afgelopen ketting.

Zondag
De dag van de finale. Ik was weer 4e in de warm up (dit keer dus ook van de mensen die in de finale zaten). De start van de Pre-finale verliep erg goed, ik wist weer plekken te pakken. Het begin van de wedstrijd verliep erg lekker na een rondje of 5 wist ik zelfs de 2e plek te pakken en ik was op dat moment sneller dan James Bean die op dat moment op 1 lag. Toen het einde van de wedstrijd braken jammer genoeg wel de problemen aan. Ik werd elke ronde wel een paar keer ingehaald en werd 7e.
De start van de final verliep goed (net zoals de hele week de start al erg lekker ging). Ik wist vanaf de 7e plek direct naar de 4e plek te gaan. Na een rondje of 5 lag ik op de 5e of 6e plek en de kopgroep zat nog dicht op elkaar dus ik dacht dat een podium plek er zeker nog in zat. In dat zelfde rondje verloor ik mijn ketting vlak na de chicane voor het achterste rechte stuk en was de wedstrijd zo goed als afgelopen. Ik had mijn ketting er wel binnen een minuut op, maar dan is de hele wedstrijd al weg gegooid. Jammer dat een goed begin van mijn senioren EK debuut moest eindigen in een 32e plek.

Zaterdag
De warm up groep A+B was in de regen. In deze sesie werd ik 4e en 8e van alle 4 de groepen. Tegen de tijd van de eerste heat was de baan droog, wij gokten jammer genoeg verkeerd met de tandwiel verhouding. De start van de A-B heat verliep erg goed voor mij (ik startte 8e). Ik won erg veel plekken, maar door de fout met de tandwiel verhouden kon ik uiteindelijk niet in de top 3 blijven en werd ik uiteindelijk 6e.
Tegen de tijd van heat B-C was de baan weer nat. Ik mocht nu 7e starten. De start ging weer erg goed (niet zo goed als de eerste heat maar ik won wel plekken). Ik wist in de race zelf ook nog een aantal plekken te pakken en finishte uiteindelijk 4e. B-D ging eigenlijk minder voor mij. Ik had wel weer een goede start maar ik was niet snel genoeg. Ik wist nog wel 6e te blijven, maar aanhaken met de kopgroep lukte net niet.
Ik werd 9e overal in de qaulifying heats. Ik was opzich wel te spreken omdat ik niet in de 2nd chance heat zat en natuurlijk gewoon met de top 10 kon mee draaien.

Vrijdag
De eerste non-qualifying training reden we met banden van de CHRONO van de laatste wedstrijd in Berghem omdat we er achter waren gekomen dat de nieuwe banden van donderdag slecht waren. Veel mensen gingen op nieuw weg en ik wist uiteindelijk toch nog een 5e plek in mijn sessie te pakken (9e overal). De 2e training, maar nu op nieuwe banden, ging erg goed. Ik reed de 2e tijd uit mijn sessie en 3e overal.
De kwalificatie was een probleem. Het hing erom of het ging regenen of niet. Het ging uiteindelijk net niet regenen en dat was ons nadeel. We hadden namelijk het tandwiel veranderd en hierdoor was ik op het droge veel rechte-lijn snelheid verloren. Uiteindelijk was ik 3 tiende langzamer als de pole man. In de even senioren sessie was ik 8e en overal 14e. Dat betekent dat ik morgen 7, 7, 8 moet starten (groep B).

Donderdag
De baan was ís ochtends weer nat en het ging ook nu weer erg goed in de regen. Na de middag pauze gingen we op nieuwe banden (de baan was inmiddels droog).
Het ging alleen stukken minder dan daarvoor. We hadden in eerste instantie niet door dat het aan de banden lag, achteraf bleek het dat meer mensen dit probleem hadden.

Woensdag
Het begin van de woensdag was de baan nat. Ik miste de eerste 2 trainingen en tegen de tijd dat ik de baan op kon was het weer wat droger. Tegen de middag aan werd het droog. Tijdens de lunch pauze begon het weer te regenen.
In de regen ging het erg goed en later in de middag ging het ook erg goed op het droge. We waren een van de snelste van de even senioren.


1ste CHRONO Berghem, 17-03-07.

Vrijdag:
Op vrijdag hadden we 6 trainingen van 10 minuten. Tijdens de eerste training was mijn motor er nog niet. En toen moest ik in de 2e en 3e training de motor in rijden. De laatste 3 trainingen gingen erg goed en vooral de laatste. In de laatste training was ik namelijk 4 tiende sneller dan de rest.

Zaterdag:
De dag van de wedstrijd. We hadden in de vrije training problemen met de motor, ik was 5e in de training. Tijdens de kwalificatie hadden we nog steeds problemen met de motor maar het was al iets minder. Ik reed uiteindelijk de tweede tijd op een honderdste van een seconde op de nummer 1 Jeffrey van Bergeijk. Ook in de eerste race hadden we nog problemen met de motor. Hierdoor had ik al een mindere start en werd ik ook nog aangetikt in de eerste bocht. Ik verloor een aantal plekken. Tijdens een van mijn inhaal acties ging het mis. Ik probeerde Nick van Klinken in te halen en precies op het moment dat ik hem voorbij wou gaan ging hij naar binnen. Hierdoor verloor ik weer wat plekken en werd ik uiteindelijk 7e. Ook in de 2e race had ik problemen met de motor. Toch wist ik nog 2 plekjes te pakken. Maar dit ging wel moeizaam omdat de motor aan het eind van het rechte stuk niet door liep en ik steeds veel terrein verloor. Eindelijk hadden we het probleem gevonden. En het ging ook direct goed in de laatste manche. Het inhalen ging erg makkelijk alleen was er een te groot gat tussen de koplopers en mij toen ik op de derde plek kwam. Ik wist het gaatje wel dicht te rijden en de tweede plek nog wel te pakken. Voor de overwinning was ik echter een paar rondes te laat. Uiteindelijk was ik nog best wel tevreden met een 4e plek overal, mede door de laatste manche die erg lekker liep.


Niek opgenomen in het Dobla racing Europe Team

Ik ben zeer tevreden en blij dat ik afgelopen week door Arthur Dontje van het Dobla Racing Team gevraagd ben voor het Europe Team van Doblaracing.
Ik hoop dan ook dat ik samen met het Doblaracing Europe Team en met het nieuwe Energy chassis van 2007 voor goede prestaties kan zorgen.


Verslag Training Salbris 16 en 17 februari.

We gingen afgelopen vrijdag en zaterdag trainen in Salbris (Frankrijk). Om alvast te testen voor het EK.

Dag 1:
Aan het begin van de eerste dag hadden we eigenlijk dezelfde problemen als tijdens de wintercup. Na de hele ochtend dingen geprobeerd te hebben kwamen we (dankzij Toni Cruttenden van Supertune) erachter wat het probleem was. En het ging ook direct goed. En het ging eigenlijk de rest van de eerste dag goed.

Dag 2:
Op de tweede dag hebben we de motoren van Supertune getest. De tijden waren op zich nog best goed ondanks dat ik tijdens de 2e sessie van de dag een gat in mijn band had opgelopen. We hebben toen de rest van de dag met een gat in mijn linker voorband doorgereden. Uiteindelijk was ik erg tevreden aan het eind van de training en ging ik met een zeer goed gevoel naar huis.


Adformix sponsort opnieuw

Net zoals de afgelopen jaren sponsort Adformix uit Castricum mij voor het jaar 2007. Waar ik vanzelfsprekend weer erg blij mee ben. Ik ben hiermee opgenomen in het Talent Support programma van Adformix.

Op 9 Februari heeft Bas Kaligis bij Knap transportgroep een fotosessie gemaakt van het Adformix team en staat er nu op Racexpress.nl het verslag hiervan.


TERUGBLIK 2006

Eind 2005 wist ik mij via het NK te kwalificeren voor het WK in MalysiŽ. Dankzij de sponsoring van Adformix kon mijn vader als monteur mee. Door een lekke brandstof tank heb ik de kwalificatie niet kunnen rijden. Maar door goede inhaal races tijdens de series wist ik me wel rechtstreeks te plaatsen. Met ís ochtends vroeg in de trainingen een 4e tijd had ik nog hoop op een goede resultaat. Maar door een aanrijding in de Pre-finale en finale finishte ik slechts 27e.

De eerste wedstrijd van het jaar ging niet goed. Het was de derde wintercup van de CHRONO en ik zou op een derde plek afgaan, maar door een bevroren carburateur viel ik uit. Vanaf toen kwamen een aantal wedstrijden met succes. Ik haalde het winterkampioenschap van de KNAF eenvoudig binnen en wist de eerste wedstrijd van de CHRONO te winnen.

Toen brak het eerste EK aan. Ik zat de hele week bij de top 5 en wist 4e te worden. Na het EK werd ik 2e op een NK wedstrijd en 2e op een CHRONO wedstrijd. Op Kerpen in Duitsland was de 4e CHRONO (2e had ik niet mee gereden i.v.m. een wedstrijd van de KNAF). Deze wist ik met overmacht te winnen.

Het 2e EK werd in ItaliŽ gehouden. Ik was vanaf de 2e dag erg snel en het leek er zelfs even op dat ik hem zou winnen. Jammer genoeg deed een crash in de finale mij de das om en werd ik toch noch 9e na een inhaalrace, ondanks dit resultaat ging ik wel aan leiding in het kampioenschap. Het ging vanaf de tweede helft van het seizoen iets minder. Ik werd bij 1 van de CHRONO wedstrijden 3e , maar wist nog wel een NK op Genk te winnen.

3e EK in Oostenrijk. Het ging eigenlijk de hele week net niet. Ik zat wel bij de top 10 maar daar bleef het ook bij. Ik kon de aansluiting niet vinden en finishte uiteindelijk 8e maar ook na deze wedstrijd was ik nog steeds championshipleader zoals Kenn Walker zo mooi kan zeggen. De twee na laatste CHRONO wedstrijd op Spa verliep anders dan gepland. Ik ging het hele weekend hard maar door een crash in de 3e heat moest ik een flinke inhaalrace rijden en werd ik in het dagklassement nog 5e. De een na laatste CHRONO ging niet goed. Ik kwam het hele weekend te kort maar wist de schade beperkt te houden en kon uiteindelijk nog 5e worden. De een na laatste NK op Venray wist ik wederom te winnen.

De laatste ronde van het EK was in Genk. Op de een of andere manier liep deze week stukken beter als de CHRONO op Genk. Ik kon 1 van de manches net niet winnen en zat bij de top 6 voor de Pre-Finale. Jammer genoeg werd mijn uitlaat bij de start eraf gereden en was mijn EK vergooit (en hierbij ook mijn kampioenschap kansen). Ik werd uiteindelijk 4e in het Europees kampioenschap. De laatste CHRONO vertrok ik weer van pole en was verreweg de snelste maar door een losgeschoten gaskabel in de eerste manche en ondanks een goeie inhaalrace werd door een crash in de tweede manche ook hier mijn kampioenschap kansen vergooit. Ik werd Vicť-kampioen bij de CHRONO. De laatste NK op Amsterdam wist ik te winnen en werd hierbij Nederlands kampioen.

Het wereld kampioenschap in Portugal: Het ging wel redelijk de hele week maar de kwalificatie was een ramp. Ik kwalificeerde me als 30ste door in de regen met een verkeerde afstelling van start te zijn gegaan. De tweede manche die op droog werd gereden wist ik bijna te winnen (gestart van 15). Ik had in de kwalificatieraces veel plaatsen gewonnen en mocht de Pre-finale als 11e starten. Vlak voor de Pre-finale begon het te regenen, ik lag na een ronde al op de zesde plaats. Ook nu was mijn kart weer op maximaal droog afgetseld en begon ik langzamerhand weer plaatsen te verliezen. Ik moest als 19e de finale starten. Uiteindelijk reed ik een mooie inhaal race en werd nummer 4 van de wereld.

Ik wil graag Adformix bedanken voor de sponsoring in 2006, team TKP voor de steun en mijn monteur Dave Jhonston voor het sleutelen tijdens de EKís en het WK.


Klik hier voor het archief van 2006

Copyright ©2008 - www.niekvos.nl

Designed by HippoDesign